W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej informacji o wykorzystaniu plików cookies znajdą Państwo na stronie z regulaminem. zamknij

Prof. Piotrowski: Polscy eurodeputowani starają się blokować przegłosowanie przez PE niekorzystnych dla Polski przepisów dot. transportu drogowego

4 kwietnia 2019

Komentarz prof. Mirosława Piotrowskiego dla Aktualności dnia

 [mpiotrowski-kul-5[5].jpg]

Polscy eurodeputowani starają się blokować przegłosowanie przez PE niekorzystnych dla Polski przepisów dot. transportu drogowego. (…) Trzeba powiedzieć, że rząd polski przespał sprawę, gdyż było to głosowane na Radzie Unii Europejskiej w ubiegłym roku – powiedział prof. Mirosław Piotrowski, europoseł, wykładowca akademicki, w środowych „Aktualnościach dnia” na antenie Radia Maryja.

Problemem polskich przewoźników jest tzw. pakiet mobilności.

– Mówimy tutaj o pakiecie mobilności i jeśli mówione jest, że to jest pomysł Polski, to można to doprecyzować jako sprawę Polski, gdyż sięga ona swoją historią grudnia ubiegłego roku, kiedy w Radzie Unii Europejskiej przegłosowano skrajnie niekorzystne dla Polski propozycje Komisji Europejskiej dotyczące właśnie przewoźników – stwierdził gość Radia Maryja.

29 proc. udziałów w rynku transportu międzynarodowym mają przewoźnicy polscy – wskazał europoseł.

– Dla porównania, Hiszpania ma 15 proc., czyli około połowy tego, co Polski. Jeśli chodzi o kabotaż, czyli usługi transportowe świadczone poza krajem zarejestrowania, to Polska tutaj dominuje już na rynku i ma 40 proc., a następni są Rumuni z 9 proc. Stąd też to przede wszystkim dotyczy Polski, Rumunii, Bułgarii i Litwy. To generuje ogromny dochód dla Polski. Przypomnę tylko, że w Polsce zarejestrowanych jest 36 tysięcy firm transportowych i mają one ćwierć miliona ciężarówek – powiedział prof. Mirosław Piotrowski.

Chociażby w roku 2017 polskie firmy transportowe wpłaciły do budżetu państwa 115 miliardów złotych, co według GUS-u wynosi około 6 proc. PKB – podkreślił gość „Aktualności dnia”.

– Także są to ogromne nakłady finansowe i regulacje, o których tutaj mówimy, które są poddawane pod głosowanie. To głosowane miało być już na poprzedniej sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego w Strasburgu, ale ze względu na dużą liczbę poprawek przewodniczący naszego parlamentu Tajani odesłał to z powrotem do komisji transportu. W tej chwili, jak się dowiadujemy, komisja transportu zredukowała nieco te poprawki. Ostało się około 1200 poprawek – mówił wykładowca akademicki.

Polscy eurodeputowani starają się blokować przegłosowanie przez PE niekorzystnych dla Polski przepisów dot. transportu drogowego.

– W chwili obecnej te niekorzystne uregulowania, które mogą być przegłosowane w czwartek w Parlamencie Europejskim, Polska i nie tylko, ale przede wszystkim Polska – ze względu na fakty, które podałem – stara się blokować. Trzeba powiedzieć, że rząd polski przespał sprawę, gdyż jak wspominałem, było to głosowane na Radzie Unii Europejskiej w ubiegłym roku – podsumował prof. Mirosław Piotrowski.

Całość audycji: http://www.radiomaryja.pl/multimedia/ponad-1000-poprawek-ws-pakietu-mobilnosci-trafi-na-glosowanie-plenarne-pe/