W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej informacji o wykorzystaniu plików cookies znajdą Państwo na stronie z regulaminem. zamknij

30 km/h w obszarze zabudowanym w UE

27 września 2011

30-na-godzine.pngPowołując się na fakt, że w 2009 roku w wypadkach drogowych w Unii Europejskiej zginęło ponad 35 tysięcy osób, a półtora miliona odniosło obrażenia Parlament Europejski przyjął sprawozdanie niemieckiego posła Dietera Lebrechta – Kocha w sprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego w Europie w latach 2011−2020

Oprócz zapisanych w dokumencie szczytnych celów, takich jak domaganie się Parlamentu Europejskiego, aby wszyscy posiadacze prawa jazdy co 10 lat odbywali obowiązkowe kursy utrwalające wiedzę w zakresie udzielania pierwszej pomocy oraz zwracanie większej uwagi na główne przyczyny wypadków śmiertelnych i poważnych obrażeń, takie jak nadmierna prędkość, jazda bez pasów bezpieczeństwa czy też pod wpływem alkoholu lub narkotyków w dokumencie są również informacje kontrowersyjne. W 54 punkcie sprawozdania Parlament zdecydowanie zalecił odpowiedzialnym organom wprowadzenie „ograniczenia prędkości do 30 km/h na obszarach mieszkaniowych oraz na wszystkich drogach jednopasmowych na obszarach miejskich, które nie posiadają wydzielonego pasa dla rowerzystów. Żaden deputowany z frakcji Europejskich Konserwatystów i Reformatorów nie zagłosował za tym dokumentem. W ogóle za tą rezolucją opowiedziało się jedynie kilku Polaków.

A oto komentarz eurodeputowanego prof. Mirosława Piotrowskiego, organizatora konkursu na największy absurd prawny w Unii Europejskiej:

Intencje i cele przyjmowanych raportów przez PE są szczytne. Rozmijają się one jednak z praktyką dnia codziennego. Przed kilku laty w celu zmniejszenia liczby wypadków drogowych o połowę w raporcie PE znalazł się zakaz wyprzedzania pojazdów przez kierowców TIR-ów. Pozostał ślad na papierze, ale trudno wyobrazić sobie, co by się stało po jego wprowadzeniu w życie. Podejrzewam, że podobny los spotka zapis o konieczności ograniczenia prędkości do 30 km na godzinę w obszarach zabudowanych.

Przegłosowany dokument w sprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego w Europie trafi teraz do Rady i Komisji Europejskiej.

Dawid Nahajowski, Strasburg