W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej informacji o wykorzystaniu plików cookies znajdą Państwo na stronie z regulaminem. zamknij

Autostrada wodna E-40. Nadzieja w zmianie rządu?

3 sierpnia 2015

W Sali Kolumnowej Sejmu RP w Warszawie 29 lipca 2015 r. odbyła się debata w sprawie odtworzenia szlaku wodnego E-40 na odcinku Dniepr-Wisła. Organizatorami spotkania byli: Komisja ds. Rozwoju Szlaku Wodnego E-40 na odcinku Dniepr-Wisła, Pracodawcy Lubelszczyzny Lewiatan oraz Instytut Morski w Gdańsku.

W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele środowisk naukowych z Gdańska, Bydgoszczy, Warszawy, przedstawiciel Zarządu Żeglugi Bydgoskiej, politycy, samorządowcy. W oficjalnych wystąpieniach zgodnie deklarowano poparcie dla odbudowy szlaku wodnego E-40, jednak w czasie debaty dostrzec można było rozbieżność opinii w tej sprawie wśród polityków Platformy Obywatelskiej, przedstawicieli resortów środowiska i infrastruktury. O ile posłowie i samorządowcy związani z Platformą Obywatelską entuzjastycznie deklarowali poparcie dla projektu, o tyle ich zapał studzili przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury. Złudzeń nie pozostawiła wypowiedź Pana Przemysława Dacy z tego resortu, który krytycznie odniósł się do przedstawionych w czasie konferencji raportów pracowników Instytut Morskiego w Gdańsku, podważając de facto zasadność i sens prowadzenia prac rewitalizacyjnych Międzynarodowej Drogi Wodnej E-40. Wypowiedź Naczelnika Wydziału Żeglugi Śródlądowej z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju spotkała się z krytyczną reakcją m.in. dr. Witolda Koszewskiego z Instytutu Morskiego, a także innych przedstawicieli środowisk naukowych i politycznych, pracodawców, którzy argumentowali, że budowa szlaków wodnych jest konieczna ze względu na zaopatrzenie w wodę, bezpieczeństwo przeciwpożarowe, ekologię, tani transport, turystykę czy rozwój regionu.

Z debaty rodzi się wniosek, że w strukturach rządowych mamy do czynienia z dużą niechęcią do podejmowania działań na rzecz odbudowy szlaków wodnych w Polsce. Brakuje też osoby, która podjęłaby strategiczną dla naszego państwa decyzję o rewitalizacji Wisły. Te działania należałoby rozpocząć od wpisania E-40 do strategii rozwoju transportu w Polsce oraz podjęcia decyzji o przystąpieniu Polski do konwencji AGN (podpisana 19 stycznia 1996 roku w Genewie) Jest to Europejskie porozumienie dotyczące głównych śródlądowych szlaków wodnych o znaczeniu międzynarodowym. AGN to podstawowy dokument, wskazujący na kierunki rozwoju sieci dróg wodnych śródlądowych w Europie. Jesteśmy jednym z nielicznych krajów, które umowy AGN nie przyjęły, członkami konwencji są m.in. Ukraina i Białoruś. Być może jedyną nadzieją na rozwój szlaków wodnych w Polsce i tym samym rozwój naszego regionu jest zmiana rządu…

W czasie konferencji w Sejmie RP posła do Parlamentu Europejskiego prof. Mirosława Piotrowskiego reprezentowała Pani dr Ewa Rzeczkowska.